lauantai 7. helmikuuta 2015

Opiskeluvinkkejä!

Ajattelin jakaa teidän kanssa muutamia itse kokemiani hyviä opiskeluvinkkejä. Normaalisti arkipäiväni kuluvat yliopistolla kahdeksasta kuuteen tai jopa seitsemään. Yleensä minulla ei ole koko päivää luentoja vaan ne ajat kun ei ole, olen kirjastossa lukemassa. Nämä vinkit joita neuvon soveltuvat hyvin minulle, mutta ne eivät takaa, että ne sopisivat sinulle. Joten suosittelen etsimään lisää vinkkejä esimerkiksi Pinterestistä, josta olen itse useaan otteeseen saanut lisää opiskelumotivaatiota kun lukeminen on alkanut tuntumaan tuskaiselta. Älkää toki käsittäkö väärin, pidän kovasti opiskelusta ja lukemisesta, mutta on aikoja jolloin ehkä haluaisi mieluummin olla rannalla ottamassa aurinkoa. Mutta nyt itse asiaan...

Ensimmäiseksikin nuku yöllä kunnolla! Minimissään 7 tuntia (ainakin minulle). Jos on väsynyt mikään ei onnistu eikä mikään kiinnosta. Yleensä tähän sekottuu vielä hirveä nälkä ja pääkipu. Parhaimmassa tapauksessa ihokin kukkii niin, että hyvästi mukava päivä! 

Toiseksi mene lukemaan jonnekin muualle kuin sinne missä yleensä rentoudut. Olen kuullut sellaista urbaanilegendaa, että joku pystyy lukemaan sängyssä... Itseäni ainakin alkaa väsyttää ja huomio herppaantuu vähän väliä. Ehdottomasti paras paikka lukea on kirjasto tai muu rauhallinen tila, jossa on jo valmiiksi sellainen "tehokas" ilmapiiri, joka auttaa pääsemään oikeaan vireeseen.  

Kolmanneksi keskity siihen mitä teet eli lue ajatuksella! Tämän kuuluisikin olla ensimmäinen vinkki, mutta olen ajatellut sen tässä vain muistutukseksi. Monelle tämä on jo itsestään selvyys, mutta kun pääsemme neljänteen vinkkiin se ei enää ole...

Neljänneksi muista syödä hyvin ja juoda vettä. Mutta, et ole menossa kirjastoon piknikille vaan lukemaan. Keskity lukemiseen ja harjoitusten tekemiseen äläkä vain siihen, koskahan pääsisi syömään seuraavan kerran tai nyt taas voisi hakea kahvia jo kuudennen kupin! Tässä kohtaa tarkista ykköskohta. Itse olen nähnyt hyödylliseksi määrätä itselleni säännölliset ruoka-ajat päivässä, johon kuuluu siis aamupala, välipala, lounas, välipala, iltaruoka, iltapala. Näin ei pääse nälkä yllättämään tai keskittyminen herppaantumaan. 

Viidenneksi tee muistiinpanoja, käytä korostuskyniä, muistilappuja ja tee itsellesi tehtäviä. Kaikki aina painottavat kertausta ja olen siinä itse todella huono, mutta olen korvannut sen tehtävillä. Teen aina kysymyksiä luettavasta aiheesta ja vastaan niihin sitten (ainakin mielessäni, jos en ihan paperille asti) seuraavana päivänä.

Kuudenneksi, jos et ole erityisen hyvä keskittymään tai huomiosi herpaantuu aina johonkin pieneen rapinaan tai huokailuun suosittelen musiikin kuuntelua. Itse laitan lähes aina napit korviin ja musiikin kovalle, niin etten kuule muita. Mitä sitten kuunnella? Suosittelen aluksi klassista musiikka tai muuta vastaavaa, missä ei ole sanoja mukana. Nykyään olen niin tottunut musiikkiin etten huomaa vaikka musiikissa olisikin sanoja, mutta joskus on niitäkin päiviä kun keskittymiskykyä ei ole ollenkaan tallella ja silloin joudun(/pääsen) kuuntelemaan klassista.

Seitsemänneksi ja viimeiseksi vinkiksi vielä se, että kannattaa lukea vaikein ja tärkein asia ensiksi eli heti aamulla. Itse suosin paljon kaiken maailman listoja: ToDo-listoja, ToBe-listoja, ruokalistoja, ostoslistoja... ja vieläpä yleensä priorisoin esimerkiksi tehtäviä listojen sisällä. 

Kuvat , , ,  

Tosiaan nämä olivat vai minun vinkkejäni, eivätkä ne sovi kaikille. Pinterestistä ja wheheartitistä löytyy paljon neuvoja kuinka tehostaa opiskelua tai kuinka saada opiskelumotivaatiota lisää. Varsinkin oppimistyylit ovat erilaisia kaikille, itse olen esimerkiksi visuaalinen oppija ja minulla onkin aina ollut kuvamuisti. Joskus se on onni, joskus kirous. Esimerkiksi tentissä on kiva muistaa millä sivuilla vastaus on ja mitä kuvia siinä sivulla on, mutta ei muista mikä se itse vastaus on!

Some tips that I find useful when I studying at university. For example: concentrating what you do, sleep well, eat well, listen music without words and read there where you not usually relax. These tips work for me but I don't guarantee that these work for you too! You have to find your best study habits by yourself! You can find good tips from Pinterest and Weheartit. :)

- Jenni

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti